Racerbaner

Der findes mange forskellige racerbaner, som kan være fascinerende på hver deres måde, og indenfor hver deres type ræs. Derfor køres der ofte forskellige ræs på forskellige baner, afhængig af typen på løbet. Ser man på langdistance løb, er konge banen samt løbet, det der hvert år afholdes i den franske by Le Mans, på banen Circuit de la Sarthe. Dette løb blev afholdt for første gang i 1923, så banen er altså imidlertid blevet forbedret med årene. Du kan læse mere om den 13,6 kilometer lange bane og dens historie.

I Danmark køres der ræs både med biler og motorcykler på Jyllandsringen fra 1966 på 2300 meter, Padborg Park på 2150 meter og ikke mindst Ring Djursland på 1752 meter. I Danmark køres der bl.a. DTC, men håbet er at vi også får mulighed for at få en formel1 racerbane i København. Kigger man over på den anden side af Atlanten, kører man i USA meget Nascar og Indy 500. Begge løb køres bl.a. på den famøse Indianapolis Motor Speedway, som i realiteten minder meget om en oval form, ligesom en speedway bane vi kender herhjemme, blot asfalteret og noget større.

I en helt anden kategori er rallykørsel, som oftest foregår på grusvej ude i den frinatur, som altså på ingen måde kan sammenlignes med en traditionel racerbane.

Racerbaner differentierer sig ofte i form af enten at være en bane, hvor man kører med høj hastighed eller en, som har mange teknisk krævende sving. Oftest ser man dog at der er en kombination af begge. Sådanne forskellige baner er der mange indenfor motorsportsen konge-klasse formel 1. Det er også grunden til at der er mange forskellige dæktyper når der køres formel 1.

På en bane som den engelske Silverstone, er hastighed høj, og med de mange sving-kombinationer, øges sliddet på dækkene hvilket medfører at dækproducenten Pirelli har gjort det hårdeste dæktype af 7 slags tilgængeligt til løbet. Omvendt kræver den langsommere, men meget teknisk krævende bane i Monaco et bedre greb, derfor er det blødeste af de 7 dæktyper nemlig hypersoft tilgængeligt. Pirelli har til hvert løb givet holdene 3 mulige dæk af disse 7: Hypersoft, Ultrasoft, Soft, Medium, Hard, Superhard, foruden dækkene intermediate og wet, som bruges når det henholdvis er lidt er meget vådt på banen. Intermediate dækket er i stand til at sprede 25 liter i sekundet hvorimod Wet dækket kan sprede hele 65 liter i sekundet.