Formel 1 baner

Formel 1 har gennem tiden budt på mange forskellige baner. Sæsonen 2018 byder som altid også på et væld af baner, heraf mange af de samme klassikere som vi har set fra tidligere år, men også på nye. Gennem sæsonen rejser holdene altså hele jorden rundt, til næsten alle kontinenter, i jagten om at vinde mesterskabet. Ønsker du yderligere informationer om holdene og kørerne, kan du se mere om dette og resultaterne på denne side om formel 1

I sæsonen 2018 bliver der kørt 21 løb. De fleste løb ligger med 2 ugers mellemrum, men for første gang nogensinde bliver der i sommerperioden kørt hele 3 weekender i streg, hvilket byder på nye former for udfordringer. De fleste formel 1 baner er mellem 4 og 6 km lange, og selve løbet er som hovedregel lige omkring 307 km, hvilket er en distance som oftest tilbagelægges på blot 1,5 time.

Der bliver kørt flest løb i Europa hvor 9 løb bliver gennemført i 9 forskellige lande. Desuden bliver der afholdt 1 løb i henholdsvis Australien og Sydamerika. 3 løb på kalenderen er i henholdsvis Nordamerika og Asien, mens der afholdes 4 løb i mellemøsten.

Året byder på nye baner med fascinerende historier, læs fx mere om franske Paul Ricard her. En anden gammel kending på kalenderen er den tyske Hockenheimring. Banerne er udformet på forskellig vis, hvilket gør forskellige dæktyper relevante til forskellige løb. Blandt tidens udfordringer for dækvalget på de forskellige baner, er at man i højere grad denne sæson har været udsat for enorme temperaturstigninger, hvilket har medført kortere levetid på dækkene, således der opstod såkaldte “blisters” altså blæner på dækkene fordi de decideret kogte. Får man en blæne på dækket reduceres vejgrebet betydeligt, og er man ikke hurtig til at komme i pit, risikerer man dækket eksploderer. Sker dette risikerer man et enormt tidstab såfremt der er lang vej til pit, og i værste fald må man udgå.

Blandt højhastighedsbanerne på kalenderen er Silverstone. En af de mest prestigefyldte baner, som er enhver kørers drøm at vinde på, er banen Monte Carlo i Monaco. Det er det korteste løb på kalenderen i antal kilometer, da løbet er 260 km, hvorimod den generelle længde er omkring de 307 km. Dette er et udtryk for hvor teknisk krævende denne bybane er, med mange sving, og få DRS zoner, hvilket gør det til en utrolig svær bane at overhale på. Monaco og Silverstone er således to yderligheder der kræver meget forskellige opsætninger på bilerne, da man har brug for mere downforce i Monaco.